Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin życia. Gdyby je przeanalizować, mogłoby się okazać, że jedną z najbardziej „dotkniętych” rewolucją internetową jest handel. Polska należy do krajów, gdzie udział handlu przez internet, czyli e-commerce, cechuje się największą dynamiką wzrostu. Taki trend, który, nota bene, będzie na pewno się jeszcze długo utrzymywał, sprawia, że coraz więcej osób i podmiotów zakłada sklepy internetowe i rozpoczyna e-handel. Jak jednak zabrać się do tego biznesu, aby odnieść sukces?
Pomysł i strategia
Jak niemal w każdej dziedzinie życia, tak i tutaj niezbędne są solidne podstawy. Najpierw musi się pojawić dobry i, co najważniejsze, unikalny pomysł. Warto zadać sobie kilka istotnych pytań:
– co będziemy sprzedawać?
– czy mamy konkurencję w branży?
– czy są na to klienci?
– kto będzie klientem?
– skąd będziemy brać towar?
Sam pomysł na e-sklep nie jest jednak wystarczający. Niezbędna jest dobra i również unikalna strategia działania. Pierwszy wymóg to analiza SWOT, czyli określenie mocnych i słabych punktów oraz szans i zagrożeń. Opracować trzeba strategię marketingową, zaplanować logistykę i oczywiście uwzględnić wszelkie koszty. Tak więc, jak i w przypadku innego biznesu niezbędny jest solidny biznesplan.
Kwestie techniczne
Od pomysłu i strategii nie mniej ważne są sprawy bardziej przyziemne. Dla sukcesu biznesu w sieci ważna jest jego nazwa oraz domena. Muszą być chwytliwe, łatwo zapadające w pamięć, łatwe do wymówienia. Trzeba będzie się więc wspiąć na wyżyny sztuki namingu.
Równie istotny będzie wybór softu/silnika, na którym będzie działał sklep. W sieci działa dziś wiele firm oferujących oprogramowanie sklepowe oraz platform e-commerce. Należy dobrać je do własnych potrzeb.
Formalności
Zanim przystąpi się do działania, trzeba, chciał nie chciał, przejść wiele formalności. W większości przypadków niezbędna jest rejestracja działalności gospodarczej. Dzięki jednemu okienku, większość obowiązków z tym związanych można załatwić w urzędzie miasta lub gminy. Pomocne bezie też biuro rachunkowe, jeśli zdecydujemy się z niego korzystać.