W każdej firmie są zadania niezwykle czasochłonne, które nie wymagają specjalnych kwalifikacji. Zdarzają się również takie, do których niezbędna jest specjalistyczna wiedza, niedostępna dla nas, którą nabywa się latami. W takich przypadkach najczęściej decydujemy się na współpracę z firmą zewnętrzną, która jest profesjonalistą w danej branży. Outsourcing cieszy się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem, przez co stał się praktycznie niezbędny. Czy rzeczywiście niesie ze sobą tyle korzyści ? Możemy przyjrzeć się wadom i zaletom takich rozwiązań.
Wady
Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną, dajemy jej pewnego rodzaju kredyt zaufania. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z firmą sprzątającą czy agencją pracy. Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że rozpoczynamy kontakty z tak naprawdę obcą osobą. Mogą czekać nas nieprzyjemności związane z brakiem dyskrecji, kradzieżami czy niepoprawnym wykonaniem umowy. Mogą na tym ucierpieć nie tylko finanse, ale również reputacja naszego przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie czy potencjalny zleceniobiorca ma dobrą opinię na rynku i jakie wymagania musi spełnić każdy jego pracownik. Dzięki temu możemy uniknąć współpracy z osobami niegodnymi zaufania, a wykonanie usługi będzie dla nas zadowalające. Warto oczywiście zabezpieczyć się dodatkowo w kontrakcie odnośnie poprawnego wykonania umowy.
Zalety
Niższe koszta
Jednym z celów outsourcingu najczęściej jest obniżenie kosztów związanych z zatrudnieniem profesjonalnego personelu na własną rękę. Gdybyśmy chcieli we własnej firmie mieć specjalistę w każdej dziedzinie, kwoty wydawane na pensje, ubezpieczenia, szkolenia i inne świadczenia byłyby niebotyczne. Korzystając z usług firm zewnętrznych, mamy stały dostęp do specjalistów we wszystkich branżach, a jedyne co musimy zrobić, to opłacić fakturę.
Więcej czasu
Współpracując z firmą zewnętrzną zarówno my jak i nasi pracownicy, możemy skupić się na tym, co rzeczywiście przynosi nam pieniądze. Przykład? Powierzając obsługę klienta czy mediów społecznościowych specjaliście, mamy więcej czasu na ważniejsze czynności, ale też nie tracimy kontaktu z naszymi obecnymi czy potencjalnymi klientami.
Know-how
Pewne umiejętności i rozwiązania są dostępne tylko dla wąskiego grona osób, do których niekoniecznie mamy dostęp jako laicy. Firmy mogą specjalizować się w konkretnych branżach, dzięki czemu posiadają dostęp do wykwalifikowanych osób, najlepszych w tym co robią.
Jak wybrać?
Przy wyborze zleceniobiorcy nie należy się spieszyć. Warto popytać wśród znajomych, czy znają jakąś firmę godną polecenia lub sprawdzić opinię poprzednich klientów. Referencje i polecenia są zapowiedzią potencjalnie dobrej współpracy. Mimo tego, że cena nie powinna decydować o rozpoczęciu współpracy z innym przedsiębiorcą, warto sprawdzić w kalkulatorze (Przykładowo : https://kalkulatordlafirm.pl), jaki jest średni koszt danej usługi w naszym mieście. Dzięki temu będziemy mogli ocenić jakość oferty i nasza pozycja w przypadku ewentualnych negocjacjach cenowych będzie lepsza.