Prowadząc działalność, w której oferujemy produkty lub usługi, wymaga od nas doskonałego zorganizowania. Co to oznacza w praktyce?
W miarę rozwoju biznesu portfel naszych klientów powiększa się, a liczba sprzedawanych produktów lub usług wzrasta. Przychodzi moment, gdy przestają wystarczać tabele przestawne, a proces zarządzania zadaniami i sprzedażą powinien zostać zautomatyzowany. Pojawia się wówczas zapotrzebowanie na stworzenie miejsca, w którym będziemy mieli dostęp do wszystkich danych firmy konfrontowanych z danymi o naszych klientach i potencjalnych klientach. W zależności od branży oraz oferty, jaką świadczymy, potrzebujemy systemu CRM lub platformy e-commerce albo obu rozwiązań jednocześnie.
Nowe technologie coraz bardziej rozpieszczają przedsiębiorców. Postęp w budowaniu dedykowanych aplikacji i rozbudowane oferty software house’ów sprawiają, że mamy w czym wybierać.
Platformy e-commerce
Prowadząc sklep i osiągając stabilne wzrosty, powinniśmy wykorzystać moment zainteresowania rynku konsumenckiego sprzedażą internetową i podjąć decyzję o budowie dedykowanej platformy e-commerce. Sklepy internetowe rosną w siłę mimo, że nie są bezpośrednią konkurencją sklepów stacjonarnych. Jednak oba te obszary wyraźnie się uzupełniają i przedsiębiorstwo, posiadające punkty stacjonarne, ale nie udostępniające asortymentu w sieci, może na tym wiele stracić zwłaszcza teraz, w momencie intensywnego wzrostu popytu na korzystanie z możliwości realizowania zakupów przez Internet. Jednak sklep internetowy to nie tylko zaleta zwiększająca zyski. To także platforma zarządzania zasobami oraz wiedzą o klientach. Dzięki temu możemy budować strategię komunikacji oraz rozwoju sprzedaży w naszym przedsiębiorstwie, nie pomijając ustalania najlepszej polityki cenowej. Zaawansowane platformy e-commerce, budowane przez specjalizujące się w tym firmy informatyczne, mogą nas zaskoczyć zasięgiem dostępnych możliwości. Profesjonalny developer e-commerce dopasuje najlepsze dla nas rozwiązanie na bazie zebranych wcześniej potrzeb naszego przedsiębiorstwa, uwzględniając także prognozy rozwoju.
Platformy CRM
Jeżeli nie prowadzimy typowego sklepu, gdzie dostępny jest na „półce” produkt dostępny „od ręki”, ale nasze przedsiębiorstwo rozwija się w ramach świadczonych usług, warto rozważyć zbudowanie aplikacji do zarządzania wiedzą i relacją z klientem, czyli tzw. system CRM. Agregowanie wiedzy o usługach i sprzedaży oraz wiedzy o kontakcie z klientem lub potencjalnym klientem jest niezwykle istotne do prawidłowego kierowania rozwojem firmy. Strategii komunikacji marketingowej lub sprzedażowej powinna być dokładnie przemyślana i spersonalizowana do potrzeb klientów oraz składanych zapytań. Segmentacja klientów będzie znacznie prostsza, jeżeli do dedykowanej platformy CRM wprowadzimy wszystkie sprzedane dotąd usługi, wraz ze wszystkimi detalami, jakie ich dotyczą – ceny, zakresy itp. Być może, dzięki temu rozwiązaniu możliwe będzie także tworzenie wstępnych ofert „pudełkowych”, bo próbka przypadków, w których zakres był powtarzalny, będzie do tego wystarczająca.