Każdy sklep internetowy prowadzący działalność na terenie Polski musi posiadać regulamin. Jest to jednak nie tylko obowiązek prawny, ale też duża korzyść dla sklepu. Bardzo istotne jest nie tylko to, że jest on obowiązkowy, ale równie to, że pełni funkcję informacyjną. Wbrew pozorom, wiele osób dokładnie je czyta przed dokonaniem zakupu.
Co daje regulamin sklepu?
Regulamin sklepu ma różnorakie znaczenie:
– reguluje prawa i obowiązki obu stron transakcji: sklepu i klienta
– pełni rolę informacyjną
– zwiększa wiarygodność sklepu
– pozwala oszczędzić czas na odpowiedzi klientów odnośnie warunków sprzedaży
Jak więc widać, choć jest to obowiązek, i to czasochłonny, czas poświęcony na skonstruowanie regulaminu nie jest czasem straconym, a po prostu kolejną wartościową inwestycją.
Cechy dobrego regulaminu
Aby można go było uznać za dobry, regulamin musi zawierać kilka obowiązkowych elementów, w tym wymogi informacyjne zawarte w szeregu ustaw, w tym:
– kodeks cywilny
– ustawa o ochronie danych osobowych
– ustawa o prawach konsumenta
– ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
– ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
– ustawa o ochronie praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny
Przy sporządzeniu regulaminu należy pamiętać o tym, aby nie zawierał on tzw. klauzul niedozwolonych. Sprzedawca może w nim zawrzeć tylko tylko, co jest dozwolone prawem, nie może natomiast ustanawiać własnych zasad z nim niezgodnych. Ich obecność grozi pozwem ze strony klientów bądź innych podmiotów.
Jak sporządzić regulamin sklepu internetowego?
Można go oczywiście napisać samodzielnie, ale bez znajomości prawa łatwo będzie o błąd. Można zatem skorzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez specjalizujące się w tym firmy i odpowiednio zmodyfikować do własnych potrzeb. Najlepiej jest jednak zamówić sporządzenie regulaminu od podstaw pod potrzeby konkretnego sklepu. Jest to rozwiązanie najdroższe, ale na dłuższą metę najlepsze. Oczywiście, należy to zadanie zlecić fachowej firmie.