Planujesz otwarcie sklepu internetowego? Zacznij od ustalenia, jakich możliwości faktycznie oczekujesz. Wybranie pierwszej z brzegu platformy e-commerce i kierowanie się wyłącznie ceną, może zakończyć się sporymi utrudnieniami, gdy zajdzie potrzeba rozwoju biznesu lub wdrożenia nowych usług dla klientów. Na co zwrócić uwagę?
Sklep „pudełkowy” czy w modelu SaaS?
To pierwsza decyzja, jaką musisz podjąć. Sklepy internetowe typu SaaS (na przykład IAI czy Shoper) opierają się na oprogramowaniu dzierżawionym od dostawcy. Nie musisz się przejmować ich instalacją, czy uaktualnieniami, co w wielu przypadkach jest wygodne.
Niestety – rozwiązanie to ma również swoje istotne wady. Jakie? Przede wszystkim w przypadku SaaS Twoje możliwości modyfikowania sklepu www pod kątem własnych potrzeb są dość ograniczone i zależne od dostawcy platformy, podobnie zresztą jest w przypadku stron internetowych. W przypadku, gdy potrzebujesz sprawnie działającego standardowego sklepu to wystarczy. Gdy chcesz czegoś skrojonego pod własne potrzeby – niekoniecznie.
Jeśli chodzi o tak zwane „rozwiązania pudełkowe” sprawa wygląda inaczej. Choć ich uruchomienie i ewentualne aktualizacje zajmują więcej czasu, zyskujesz sporo możliwości – co jest szczególnie widoczne w przypadku platform open source (np. Presta Shop i Magento), które można modyfikować w naprawdę dużym zakresie, chociażby dodając dodatkowe funkcje, czy wprowadzając integracje z różnymi systemami magazynowymi.
Na co warto zwrócić uwagę wybierając sklep internetowy?
Spraw, o które zadbać jest wiele. Jedną z najważniejszych jest jednak to, czy sklep www będzie posiadał integracje z popularnymi systemami szybkich płatności i posiadał wsparcie dla wielu sposobów wysyłki. Nawet jeżeli początkowo nie planujesz korzystać z danej usługi, być może w przyszłości zmienisz zdanie – warto więc nie odcinać sobie takiego kierunku rozwoju.
RWD czyli responsywność sklepu internetowego
Pod tym pojęciem kryje się możliwość dostosowywania się szablonu sklepu do rozmiarów ekranu, na którym jest przeglądany. To bardzo istotne, ponieważ klienci mogą korzystać z różnych urządzeń. Zdecydowanie nie zaniedbuj smartfonów, a przed odbiorem gotowego sklepu internetowego przetestuj jego działanie na urządzeniach mobilnych – nie tylko na stornie głównej, ale i kartach produktowych, czy koszyku zakupowym.
Dopasowanie do potrzeb SEO
Upewnij się, że sklep będzie przyjazny wyszukiwarkom internetowym. Zadbaj o to, by można było modyfikować znaczniki TITLE i Description, adresy kategorii i podstron kategorii miały czytelną formę, a także by na stronie głównej i podkategoriach można było w prosty sposób dodać bloki tekstowe.
Łatwość wprowadzania modyfikacji
Gdy zakładasz sklep internetowy, warto by obsługiwał on system modułów lub wtyczek, które pozwalają w łatwy sposób dodawać dodatkowe funkcje lub integracje. Warto też, by od początku sklep był budowany z myślą o łatwym wprowadzaniu modyfikacji.
Dobrze jest, gdy firma webmasterska posiada siedzibę w Twoim mieście, dzięki czemu łatwo o spotkanie z projektantami i omówienie szczegółów. Firm odpowiedzialnych za tworzenie sklepów internetowych w Warszawie lub innych dużych miejscowościach jest naprawdę sporo, więc jest w czym wybierać i nie trzeba zdawać się na przypadkowy wybór.
Strony informacyjne
Na końcu warto wspomnieć o jeszcze jednej, mniej technicznej sprawie. Sklep internetowy powinien posiadać strony informacyjne podobnie jak strony internetowe, zawierające dane kontaktowe, regulamin, politykę prywatności, czy wreszcie informacje o kosztach wysyłki. Choć łatwo o nich zapomnieć, to jednak świadczą one one o wiarygodności biznesu, więc ich obecność jest naprawdę ważna.