Magazyn w sklepie internetowym – czy niezbędny?

Do różnic pomiędzy handlem tradycyjnym, a internetowym zaliczyć należy też kwestię magazynowania towaru. Nie chodzi o samą formę, w obu przypadkach magazyn może wyglądać tak samo. Chodzi o to, że w handlu tradycyjnym zazwyczaj oferuje się do sprzedaży to, co się fizycznie posiada (na magazynie i na półce), a w handlu internetowym zazwyczaj oferta towaru do sprzedaży jest znacznie większa, niż rzeczywiście będąca na stanie sklepu.

Klient zamawia w sklepie, sklep zamawia w hurtowni

Sklepy stacjonarne sprzedają to co mają. Klient dokonuje transakcji na miejscu. Wyjątkiem są sklepy oferujące drogie i duże gabarytowo przedmioty, jak choćby meble czy samochody. Nie sposób jest mieć na stanie kilkadziesiąt wersalek z różnym kolorem tapicerki czy samochód w każdym kolorze, których są tysiące do wyboru. Wówczas sklep czy salon wykonuje dany towar na konkretne zamówienie.

W sklepach internetowych jest inaczej. Wiele towarów nie ma fizycznie w posiadaniu sklepu, a ten ściąga je z hurtowni czy od producenta w momencie, gdy klient dokonuje zamówienia. Jako że proces dostawy i tak trwa kilka dni, klient nawet nie zdaje sobie sprawy, że zamówiony przez niego towar swoją podróż rozpoczął w miejscu innym niż sklep internetowy.

Kiedy magazyn jest niezbędny?

Oczywiście, i sklepy internetowe posiadają magazyny. Trzymane są w nich najlepiej sprzedające się i rotujące produkty. Tak, aby zmniejszyć ilość ulokowanych w towarze pieniędzy. Wielkość własnych magazynów zależy też w znaczniej mierze od branży. Sklepy spożywcze, kosmetyczne czy z elektroniką mają te magazyny większe, aby szybciej reagować na zamówienia klientów. W przypadku dóbr rzadkich czy luksusowych ta powierzchnia jest już mniejsza. Sklepy takie z góry informują o dłuższym czasie realizacji zamówienia.

Choć logistyka przechodzi rozwój i czas dostaw systematycznie maleje to raczej nie należy spodziewać się sytuacji, że sklep będzie całkiem mógł zrezygnować z posiadania własnego magazynu, a stać się niejako pośrednikiem między klientem, a hurtownikiem czy producentem. Choć metody logistyczne pozwalają na coraz szybsze dostarczanie towarów, to klienci z kolei oczekują od sklepów coraz szybszej realizacji zamówień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here