Realizując zamówienia klientów, sklep internetowy posiada zarówno adres zamieszkania, jak i inne dane teleadresowe, jak. telefon czy adres e-mail. Dane te, jak wiadomo, są danymi osobowymi, które podlegają w polskim systemie prawnym ochronie. A to oznacza, że nie można nimi dysponować w dowolny sposób. A że e-mail marketing to jedna ze skuteczniejszych form reklamy i warto wykorzystania. Warto więc pamiętać o tym, co wolno, a czego nie, aby przy okazji sukcesu finansowego nie ponieść kar za nieprawidłowe działania. Jakie są zatem obowiązki i przywileje właściciela e-sklepu w tym zakresie?
Pozyskanie zgód od klienta
Prawo handlowe chroni przywileje klienta i sklep nie może narzucić mu obowiązku przyjmowania ofert czy reklam. Gdy klient zakłada konto w sklepie, aby móc dokonywać zakupów, należy pozyskać zgody na działania marketingowe na tym właśnie etapie. Należy jednak pamiętać, że nie mogą one być obligatoryjne i nie można od nich uzależnić możliwości rejestracji w sklepie. Ponadto, nie mogą one być domyślnie zaznaczone. To klient sam świadomie musi je zaznaczyć na stronie sklepu i wrazić na to zgodę.
Rejestracja zbioru danych w GIODO
Gdy dane klientów będą wykorzystywane jedynie do realizacji zamówienia, nie ma obowiązku rejestrować danych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Jednakże prawie każdy sklep zachowuje te dane, głównie do celów marketingowych. W takim przypadku należy ów zbiór zarejestrować, co nie jest trudnym zadaniem.
Polityka prywatności
Do obowiązków właściciela sklepu internetowego należy też opracowanie polityki prywatności, czyli zboru zasad i reguł, według których sklep będzie obracał i przetwarzał dane osobowe. Od klienta również trzeba pozyskać zgodę na stosowanie takiej polityki.
Jeszcze inny aspekt to przypadek, gdy dane osobowe będą trzymane na serwerach podmiotów trzecich, lub gdy to inny podmiot będzie operował danymi, np. w celach przesyłania ofert marketingowych. Z taką firmą należy podpisać niezbędną umowę, a fakt taki również zgłosić do GIODO przy rejestracji zbioru.