Hosting to szeroko rozumiana usługa, która w ramach oferty zawiera także obsługę dysku sieciowego i serwera, służącego do zamieszczania na nim bloga. W poniższym artykule postaramy się wytłumaczyć czym jest hosting stron internetowych oraz jakie inne elementy są niezbędne do prowadzenia własnej strony internetowej.
Co oznacza usługa hostingu?
Hosting polega na świadczeniu danych usług przez firmę na rzecz odbiorcy, który taką usługę zakupił. Obejmuje także inne usługi sieciowe i przyjęło się określać je także mianem hostingu, choć w rzeczywistości są to usługi z zakresu specjalistycznych serwerów sieciowych. Należą do nich:
- Wirtualne dyski – będące formą współdzielenia danych w sieci, zapewniają rozwinięte możliwości sterowania treściami umieszczonymi na stronie. Pełnią podobną funkcję do eksploratora plików w systemie komputera,
- Współdzielenie plików w sieci – najczęściej dla odbiorców usługa ta oznacza witrynę internetową, na której wprowadzają dane, a także pozyskanie linku za pomocą którego można te dane pobrać. Firmy w ramach usług hostingowych oferują również serwery,
- Galerie zdjęć i wideo – aby móc umieszczać pliki multimedialne, niezbędna jest przestrzeń dyskowa i właśnie to stanowi kolejny element, który oferują firmy hostingowe. Zdarza się, że usługodawcą nie jest właściciel serwerów, a pośrednik od którego można zamówić usługę.
Co uzyskujemy w ramach usługi hostingu?
Najpopularniejsze usługi hostingowe zapewniają odbiorcom:
- zasoby sprzętowe niezbędne do prowadzeni strony internetowej, w tym szybką łączność z Internetem, odpowiednią wydajność komputerów i adekwatną do potrzeb pojemność pamięci,
- oprogramowanie umożliwiające korzystanie z oferty,
- gwarancję bezpieczeństwa danych, w tym także danych osobowych, przy użyciu specjalnej infrastruktury,
- ochronę przeciw działaniom hakerów, w tym celu nad bezpieczeństwem czuwają eksperci.
W przypadku gdy firma nie spełni wymogów zawartych w umowie, mamy prawo do złożenia reklamacji, a czasem nawet do żądania zadośćuczynienia. Niekiedy zdarza się, że na zaistniałe błędy firma nie ma wpływu, np. problemy związane z usługą dostarczenia Internetu, które zależą od dostawcy czy chociażby od znacznej odległości do odbiorcy.
Bezpłatny hosting
Wraz z rozwojem portali społecznościowych typu Facebook, Instagram czy Google+, wiele osób zdecydowało się reklamować swoje strony właśnie przy ich użyciu. Firmy natomiast wybierają takie witryny jak LinkeIn czy GoldenLine. Sprawą zniechęcającą do korzystania z darmowego hostingu są przede wszystkim uciążliwe reklamy. Oferowane na rynku darmowe usługi dotyczą tylko wybranych czynności, w ramach bezpłatnych usług możemy:
- korzystać z serwisu dedykowanego,
- stworzyć prostą, niezłożoną stronę,
- zamieszczać wyłącznie pliki do współdzielenia,
- prowadzić stronę jeśli nie jest przeznaczona na cele zarobkowe.
Darmowy hosting często dołączany jest jako bonus przez dostawców Internetu lub jako dodatek do usług płatnych. Niestety wersje te są znacznie ograniczone i pozwalają zwykle jedynie na rejestrację prostej witryny WWW.
Hosting płatny
Płatny hosting z pewnością oferuje dużo więcej możliwości niż wersja darmowa. Zakres usług jest zależny od wysokości abonamentu, a w ramach płatności można liczyć na:
- wydajniejsze łącze i gwarancję jej poprawnego działania,
- likwidację reklam, które stanowią zniechęcający do przeglądania strony element, ze względu na pojawiające się okienka,
- obsługa ważnych platform skryptowych, gotowych zestawów skryptów i oprogramowania,
- łatwiejszy i szybszy sposób na zareklamowanie swojej strony lub bloga w wyszukiwarkach,
- większe szanse wykorzystania domeny.
W firmach, które zamierzają czerpać korzyści dzięki treści zamieszczanym na swojej stronie, zdecydowanie lepiej spisze się hosting płatny. W zależności od zakresu i profilu działalności, dostosowuje się typ usług hostingowych.